viernes, 26 de junio de 2020

BARCELONA. UNA BIOGRAFIA. d'Enric Calpena - Divulgació històrica en estat pur. - Valoració 9/10

Barcelona. Una biografia.
Enric Calpena
Pàgines: 832.
Edicions 62 (2015)

Macaulay va dir que un bon llibre d'història hauria de poder reemplaçar, a la tauleta de nit, l'última novel·la que llegia una jove dama. Salvant les distàncies entre Calpena i Macaulay (i entre jo mateix i la dama jove), això és el que succeeix al començar la lectura d'aquesta apassionant i amena història de Barcelona: que desplaça qualsevol altre llibre que tinguis entre mans.
És una obra magnífica, a l'estil de la història narrativa anglosaxona (el to recorda el de Peter Heather a La caida del Imperio Romano), curiosíssima en els detalls i impressionant en el seu conjunt. Que tingui un caire divulgatiu i un estil lleuger i eixerit, gens acadèmic, no vol dir que li falti precisió en les dades històriques, vol dir que està escrita perquè entri bé sense resultar feixuga.

Revisa l'evolució de la ciutat des dels assentaments del neolític al "Pla de Barcelona", la seva fundació pels romans en l'època d'August (segle I a. C.) fins a l'actualitat en què s'ha convertit en "la ciutat del món on es fan les manifestacions més multitudinàries, sempre pacífiques però intensament reivindicatives." Des de l'antiguitat fins al segle XX no es deixa res; si bé a partir de Porcioles, passa per la transició i el segle XXI - procés independentista inclòs - d'una volada. Potser, atent a la versió castellana del llibre, no vol posar-se de peus a la galleda. No ho sé, pot ser que si li preguntes et digui que l'assumpte requereix més perspectiva. Se li retreu la falta de notes i bibliografia. Puc acceptar, a contracor, que Calpena prescindeixi de les notes a peu de pàgina (per allò de gran públic i tot això); menys perdonable és la manca d'un resum bibliogràfic, per concís que fos, que permeti al lector curiós ampliar informació. De l'absència de notes, sempre em puc rescabalar amb la Història de Catalunya de Ferran Soldevila (edició de 1962, 3 volums) amb més notes que text principal i un gran clàssic encara imprescindible.

Tot i el final abrupte, estem davant d'una obra monumental que, a més d'una història de Barcelona és, en bona part, una història de Catalunya i de les seves relacions gairebé sempre conflictives amb la resta d'Espanya. Ens parla dels fets històrics de cada època, de les relacions socials, de com vivia la seva gent, de les restes arquitectòniques i on localitzar-los avui, de les anècdotes i curiositats més sucoses ... No es priva de parlar de personatges tan aberrants com Charles d'Espagnac que la història seriosa, acadèmica, ja no es digna esmentar. Em pregunto per què. No va deixar una empremta profunda en la gent del seu temps? No vol dir res que una bèstia com aquesta fos nomenat capità general de Barcelona per Ferran VII? Aquí teniu un tast, n'hi ha més:

El comte d’Espanya tenia diversos costums horribles: li agradava veure personalment les execucions vestit de gala i riure’s de les mostres de por d’aquells que anaven a morir. Si feia penjar diversos condemnats, després acostumava a ballar i cantar entre les cames dels homes que convulsionaven davant la imminència de la mort. Bevia constantment una barreja de rom i aiguardent que encara el mantenia més irascible i imprevisible. Mostrava una religiositat extrema, exagerada fins i tot per als cànons de l’època. Quan anava a missa, es penjava un munt d’escapularis i duia estampes de sants a les mans, que besava de tant en tant. Tota la missa la passava de genolls, amb els braços en creu i, sovint, amb els ulls en blanc. Fins i tot de vegades tenia convulsions per l’èxtasi religiós.”

De curiositats, en va ple; com l'intent d'assassinat de Ferran el Catòlic per Joan de Canyamars (Canyamars, Dosrius, Maresme, 1432? - Barcelona, 1492). Calpena cita Miquel Carbonell, un cronista de l'època, per descriure la tortura i mort d'en Joan:
“L’han portat, tot nu, sobre un castell de fusta que havien bastit i el tirava un carro: estant-hi ben lligat lo foll orat e insensat, en un arbre o pal com si el deguessen crucificar: e lo castell amb lo foll feren anar tirant lo carro per los llocs e carrers següents. Primerament per la plaça del Rei, on és estat fet lo cas: e allí de viu en viu, per fer-lo bé penar, li fou llevat un puny; e un tros de braç; aprés, tirant-lo per los altres carrers on va la processó de Corpus; e aquí en un carrer feren aturar lo castell, e llevaren-li un ull; i en altre carrer, l’altre ull e l’altre puny; e anant en l’altre carrer, llevarent-li l’altre braç e aprés en los altres carrers així anant lo desmembraren llevant-li adés un membre, adés un altre, fins a treure-li lo cervell: així el feren morir penant que era cosa de pietat; i ell mai se mogué ne parlà ni deia res; ne es complanyia; com si donassen sobre una pedra; e amb gran avalot de fadrins e gent jove que li anaven a l’entorn, e davant, e detràs, lo tragueren de la ciutat per lo Portal Nou i, escassament fora la ciutat, lo lapidaren; e meteren foc al castell, lo qual, amb los trossos de l’home sentenciat que en lo castell estava, fou tornat prest cendra.”
Calpena afegeix: “La gent s’hi afegia amb una certa alegria i són molt rares les cròniques que expressen l’horror o simplement la pena per la víctima del suplici, més aviat el contrari. Les actituds empàtiques no són gaire comunes i la identificació amb els que pateixen no és un costum gaire arrelat, pel que es veu.”
Afegiré una anècdota per il·lustrar fins a quins extrems arribava l'obsessió succesòria. És el cas de Martí l'Humà (1356-1410), anomenat l'Humà per la seva obesitat:

“Però aviat el rei i la reina van alertar del problema: la panxa del rei era tan grossa que impedia que el seu penis s’introduís en la seva dona. La immisio penis va convertir-se en un problema d’Estat. Els consellers del rei no hi van renunciar i van fer construir una andròmina molt enginyosa composta per un arnès amb unes corretges que servien per penjar en l’aire el cos del rei i, amb l’ajut d’unes politges, fer-lo descendir, se suposa que amb el penis erecte, fins que es pogués introduir en el cos de la seva dona. Només pensar en la gent que havia d’ajudar el rei a posar-se l’arnès, en els servidors de les politges i els consellers —un papa i un futur sant, ni més ni menys—, podem deduir que un munt de persones havia d’estar present a l’habitació reial; per tant, és lògic que l’invent no funcionés, no se sap si per qüestions purament mecàniques o, més aviat, com qualsevol home poc sa de més de cinquanta anys sap sense que l’hi expliquin, per la impossibilitat que el rei mantingués una mínima erecció.”
No és una història neutral - n'hi ha alguna que ho sigui? -, és valorativa i el balanç global és que l'actitud castellana cap a Catalunya ha estat sempre recaptatòria i repressiva. Amb el pas de la Monarquia Hispànica dels Àustries, una monarquia composta que negociava (sobretot els impostos) amb altres regnes que tenien els seus propis furs i constitucions, a la monarquia absolutista dels Borbons, Catalunya va ser reprimida, amb més o menys violència, durant més de tres segles.

Divagacions històriques: Els Austries i la Guerra del Segadors.

No sóc un especialista, només sóc un lector inconstant i, quan puc, atent, de llibres d'història. No és que cregui que saber qui som i d'on venim ens lliurarà de seguir cometent els mateixos errors; res d'això. No serà així mentre la memòria col·lectiva sigui tan fràgil. És, simplement, que a mi m'interessa saber-ho I, d'altra banda, m'intriga veure com es construeixen els relats. Escriure història és triar els fets (entre els coneguts) i interpretar-los, assumptes, tots dos, de gran elasticitat. M'he fixat, a títol d'exemple, en el conflicte de l'allotjament de l'exèrcit espanyol a Catalunya previ a la Guerra dels Segadors de 1640. La millor conseqüència de llegir un bon llibre d'història és que estimuli a llegir-ne més.
Un historiador tan conspicu i equilibrat com John Lynch, quan parla del conflicte per els allotjaments de l'exèrcit espanyol a Catalunya ho diu així:

Inevitablemente, el ejército infringió las constituciones, que definían las obligaciones de los catalanes de otorgar alojamiento de tal forma que resultaban insuficientes para el mantenimiento mínimo de las tropas. A su vez, esto afectaba al comportamiento de la soldadesca, cuyos excesos no podía impedir el débil virrey Santa Coloma ni podían ser tolerados por los exasperados catalanes.” L'exèrcit espanyol -inevitablement- va infringir les constitucions, va cometre excessos i els catalans es van exasperar. Molt bé. Semblen gent molt susceptible aquests catalans. Ara vegem com Calpena entra en detalls:

“Des del 1626, s’havia incrementat la presència de tropes castellanes al Principat. En aquella època no hi havia casernes i els soldats en trànsit s’allotjaven obligatòriament a les cases de la gent, que a més els havia de mantenir. Però les lleis i els hàbits castellans diferien força dels catalans. El comportament de les tropes a Catalunya era el mateix que si estiguessin en un territori ocupat i no pas aliat. Els incidents es van multiplicar, cada cop eren més greus. Els pagesos tenien poc menjar, i tot els era robat; les cases, espoliades; es maltractaven els nens i els vells, es violaven les dones. Fins i tot les esglésies d’algunes poblacions van ser saquejades. Els soldats castellans i napolitans talaven les oliveres i els arbres fruiters per fer llenya i utilitzaven els pagesos com a esclaus. A principis de maig del 1640, les tropes napolitanes van destruir Riudarenes, a la Selva, van matar molts habitants i van cremar l’església. Els oficials espanyols, en lloc de castigar els culpables, van dir que tot era una invenció i que havien estat els mateixos veïns que havien fet totes aquelles maleses. Aquesta mena d’episodis van encendre els ànims.”
La versió de Ferran Soldevila ho corrobora:

“La documentació de l’època ens ha conservat el testimoni del suplici al qual fou sotmesa Catalunya, durant aquella dolorosa anyada de 1640. Vilamajor, Cardedeu, Palautordera, la Roca, La Garriga, Mollet. Sant Pere de Gava, Rubf, Castellbisbal, Granollers, Llagostera,Sant Feliu, Sitges, Vilanova, Montnegre, Polinya, Badalona, Roses, Palafrugell, Calonge, Castelló d’Empúries, Ceret, Arles i tantes altres poblacions, foren teatre dels contrafurs i les violéncies dels soldats. Incendis, sacrilegis, robatoris, assassinats, violacions, maltractaments constants de paraula i obra. talles exorbitants i arbitraries, malmetement dels productes de la terra eren l’acompanyament obligat i sinistre del pas de les tropes reials pels camps de Catalunya,
per viles i vilatges °° —aquella Catalunya que els soldats, en llurs bravates i insults, ja anomenaven «Castella la Nova».

Suggeriments bibliogràfics.

Cada moment històric obre i tanca camins, i es donen per bons els que ens porten a el moment actual si aquest es considera bo per una majoria. Però la història no treballa per cap fi fora de les ambicions immediates de les forces en joc en cada moment. El resultat, sovint, és fruit de la casualitat, la insensatesa o l'habilitat d'uns pocs amb poder i influència.

A l'Espanya de la monarquia catòlica dels Àustries, l'Església cobrava tant en delmes com el regne en impostos i tant els eclesiàstics com la noblesa estaven exempts de pagar-los. Les penúries econòmiques de l'Espanya Imperial dels Àustries i com això va empènyer a Lerma i Olivares a soscavar la independència constitucional d'Aragon, València i Catalunya, les explica molt bé John Lynch en la seva magnífica L'Edat Moderna (1). Un altre bon llibre per introduir-nos al problema català és La rebel·lió dels catalans de John H. Elliott (2) que arriba fins a la Guerra dels Segadors de 1640. La Guerra de Successió de Joaquim Albareda (3) arriba fins a 1714 i defensa la línia austriacista contra la borbònica:

En España, casi doctrinariamente, ha predominado el modelo interpretativo que presupone que la vía del absolutismo emprendida mayoritariamente en el continente europeo fue la que podríamos asociar más directamente con la modernidad política y económica. (…) Otros historiadores han abordado la cuestión desde miradas más contemporaneístas, como Josep Fontana, quien incide en el mayor grado de modernidad política del parlamentarismo frente al absolutismo, tanto desde la base del sistema de representación y de los contratos políticos como desde el punto de vista del impulso económico.”

Els tres anteriors no deixen de lloar la Història de Catalunya de Ferran Soldevila (4), el gran clàssic no reeditat des de 1962.
“la mejor historia, sin comparación, de Cataluña: Ferran Soldevila, Història de Catalunya, 3 vols., Barcelona, 1935; 2.ª ed. revisada, 1962.” (John H. Elliott – La rebelión de los catalanes)
“La obra de Ferran Soldevila, Historia de Catalunya, Barcelona, 1934-1935,2 vols., vol. II, es una fructífera fuente de datos y de valoraciones sobre los acontecimientos de este período.” John Lynch.
Albareda cita Soldevila en diferents moments per aclarir situacions dubtoses.

El clàssic de Perry Anderson "El Estado Absolutista" (4) encara és una lectura il·luminadora per entendre l'absolutisme europeu i la seva relació amb el feudalisme.
“El absolutismo español derivó su fuerza, pues, tanto de la herencia del engrandecimiento feudal en el interior como del botín de la extracción de capital en el exterior. Naturalmente, nunca se planteó ningún problema acerca de los intereses económicos y sociales a los que respondía principal y permanentemente el aparato político de la monarquía española. Ningún otro de los grandes estados absolutistas de Europa occidental habría de tener un carácter tan nobiliario o tan enemigo del desarrollo burgués. La misma fortuna de su temprano control de las minas de América, con su primitiva pero lucrativa economía de extracción, le empujó a no promover el desarrollo de manufacturas ni fomentar la expansión de empresas mercantiles dentro de su imperio europeo. En lugar de eso, dejó caer su enorme peso sobre las comunidades comerciales más activas del continente, al mismo tiempo que amenazaba a las otras aristocracias terratenientes en un ciclo de guerras interaristocráticas que duraría ciento cincuenta años. El poderío español ahogó la vitalidad urbana de la Italia del norte y aplastó las florecientes ciudades de la mitad de los Países Bajos, las dos zonas más avanzadas de la economía europea a comienzos del siglo XVI. (…) En Aragón podía encontrarse, quizá, la estructura de Estados más compleja y defensiva que existía en Europa. Las tres provincias de Cataluña, Valencia y Aragón tenían sus propias Cortes independientes. Cada una de ellas disponía, además, de instituciones especiales de control jurídico permanente y de administración económica derivadas de las Cortes. La Diputació catalana —un comité permanente de las Cortes— era su ejemplo más eficaz.”

1.       John Lynch, Edad Moderna. Crisis y recuperación, 1598-1808, Crítica 2005.
2.       John H. Elliott, La rebelión de los catalanes. Un estudio sobre la decadencia de España (1598-1640). Siglo XXI 1977.
3.       Joaquim Albareda, La guerra de Sucesión de España (1700-1714). Crítica 2010.
4.       Perry Anderson, El Estado Absolutista. Siglo XXI 1979.

¿Has leido el libro o te gustaria leerlo?. Haz tu comentario. Has llegit el llibre o t'agradaria llegir-lo ?. Fes el teu comentari.

No hay comentarios:

Publicar un comentario