martes, 25 de junio de 2019

DOS TAÜTS NEGRES I DOS DE BLANCS de Pep Coll - "True crime" viu i colorit - Valoració 8,5/10

Títol original: Dos taüts negres i dos de blancs
Editorial Proa (2013)
Pàgines: 440

La novel·la rural té una llarga tradició que ve del naturalisme francès, passa per Faulkner, James Thompson, Truman Capote ..., fins el neo-ruralisme actual i el country noir. A Espanya, a part dels realistes del XIX, recordem a Cela o Delibes. A Catalunya va viure un fort ascens a principis del segle XX amb autors com Víctor Català o Josep Pous i Pagès. Es tracta de comunitats petites i aïllades, on tothom es coneix i els odis i picabaralles es cronifiquen en les històries familiars. No parlem de la novel·la costumista d'un Pereda que ressalta els aspectes pintorescos i folklòrics, en la novel·la rural clàssica la naturalesa és aspra i hostil, les formes de vida són gairebé medievals i estan marcades per la misèria, el fanatisme i la ignorància. És l'habitat perfecte - endogàmic i claustrofòbic, on tots s'observen a cua d 'ull -, perquè emergeixin els instints més bàsics, inclosos els criminals. Així passa en "Dos taüts" quan l’Eusebi assassina a quatre persones amb la mateixa fredor i indiferència amb què sacrifica porcs a la matança.
Ara bé, com fa notar Joan Fuster en el seu llibre "Literatura catalana contenporanea", al ruralisme català clàssic predominen els aspectes descriptius sobre els narratius: la rudesa del paisatge, les rutines de la feines del camp, l'exotisme per contrast amb la vida urbana ... En detriment de la trama narrativa i la psicologia dels personatges.

Sinopsi de l'editorial.
La matança d'una família de masovers a Carreu l'any 1943 va commocionar les masies i els pobles veïns d'aquest racó del Pallars Jussà. La notícia de l'assassinat múltiple no va arribar gaire més lluny. En una època en què calia donar la imatge que la nueva España era un paradís de pau, la censura va fer callar la premsa.
Setanta anys després, Pep Coll investiga els secrets d'aquest fet esfereïdor que va marcar la seva infantesa a Pessonada. D'entrada, és una història molt semblant a la famosa matança de Kansas, novel·lada per Truman Capote, però les conseqüències del crim del Pallars van ser diametralment oposades: la premsa va oblidar el cas, i la justícia franquista no va saber, o no va voler, resoldre'l.
Comentari.
Igual que "Tor. Tretze cases i tres morts" (2005) de Carles Porta, l'origen del crim és una disputa per unes terres comunals en un entorn muntanyenc; però mentre la novel·la de Porta és un reportatge narratiu, la de Coll és una novel·la coral en què , cadascun dels 19 capítols és una biografia d'un dels personatges que van tenir relació amb el cas. Les biografies personals abasten des de la guerra civil fins a l'any de la seva mort entre els anys 60 i els 90 (algun passa del 2000), amb atenció especial a com van viure els dies dels fets.
Lluny de l'enfocament tipus crònica periodística generalitzat en el gènere "true crime" (Capote, Porta, Carrère, Walsh, Jablonka ...), Coll practica un estil biogràfic colorit i viu que recorda -salvades les distàncies- algunes coses de Jesús Moncada (Estremida memòria), un altre autor que em ve al cap i em sembla urgent rellegir.

L'estil de Coll és ric, àgil i precís amb un do per plasmar l'oralitat, en particular la parla dels pagesos del Pirineu.
¿Has leido el libro o te gustaria leerlo?. Haz tu comentario. Has llegit el llibre o t'agradaria llegir-lo ?. Fes el teu comentari.

No hay comentarios:

Publicar un comentario