martes, 5 de enero de 2016

FILOSOFIA AMB HUMOR (1) Sidney Morgenbesser - El Groucho Marx dels filòsofs



Resultat d'imatges de sidney morgenbesserEn resposta a la pregunta ontològica de Heidegger "Per què hi ha alguna cosa en lloc de res?" Morgenbesser va contestar: "Si no hi hagués res, encara et seguiries queixant!"
Sempre he estat un aficionat (discontinu) a la filosofia. Em vaig criar amb Russell, a qui vaig llegir amb fervor en la meva joventut; m'enlluernava l'escola de Frankfurt (Adorno, Marcuse), i ara torno, de tant en tant, per veure que es cou, fins que em donen els marejos i el mal de cap. L'últim em va sobrevenir llegint a Davidson i el decisiu que era desentrecomillar alguna cosa (no sé si posar-ho entre cometes).
Tant com la filosofia m'interessa l'humor, per la qual cosa dedicaré algunes entrades a la FILOSIFIA AMB HUMOR.
Començaré per Sidney Morgenbesser que va ser una figura prominent en la Universitat de Columbia durant la segona meitat del segle XX i mestre d'alguns dels més importants filòsofs contemporanis. Les seves classes d'epistemologia i filosofia de la ciència s'omplien d'estudiants impacients per gaudir de la seva irreverència càustica i la seva llengua afilada.
Va deixar una profunda petjada, com a mestre, en molts filosos; però poca obra escrita. Quan un col·lega el va acusar d'haver publicat molt poc per merèixer una càtedra a Columbia contesta:
"Moisès va escriure un sol llibre. Llavors quin mèrit va tenir? "
Quan li van preguntar la seva opinió sobre la filosofia del Pragmatisme, Morgenbesser va contestar:
"Està molt bé en teoria, però en la pràctica no funciona"
Durant la protesta estudiantil de 1968, Morgenbesser es va unir a una cadena humana i va ser colpejat per la policia. Quan debatien sobre l'incident a classe, un alumne li va preguntar si creia que el van tractar injusta o inequitativament. El mestre va respondre:
"Va ser injust, però equitatiu. Injust que em colpegessin al cap, però equitatiu perquè també van colpejar a tots els altres. "


No hay comentarios:

Publicar un comentario