lunes, 22 de febrero de 2016

NO ET REFIÏS DE PETER PAN (Dave Gurney 04) de John Verdon - Mestre d'un nou híbrid de novel•la-enigma i negra - Un 10 com una casa


Título original Peter Pan Must Die
Traductor Ernest Riera | Marc Rubio | Albert Torrescasana
Páginas 560
Idioma Catalán
Publicación 2013 (2014)
Editorial Grup 62

 Va escriure la seva primera novel·la amb més de 60 anys quan, ja jubilat, es va retirar a un entorn rural. La seva primera novel·la, "Sé lo que estás pensando", va ser un èxit rotund. Naixia un mestre de la novel·la-enigma actual.
 
Jack Hardwick, detectiu expulsat de la policia de Nova York, li proposa a Dave Gurney que l'ajudi a muntar una apel·lació en el cas Spalter en què Kay Spalter va ser condemnada per l'assassinat del seu marit Carl Spalter, important home de negocis amb aspiracions polítiques . Jack vol venjar-se de la seva expulsió demostrant que la condemna de Kay Spalter va ser el resultat d'una cadena d'errors, incompetències i corrupcions. Gurney accepta intervenir perquè li deu un favor a Jack i no pot resistir-se al desafiament de resoldre un cas complicat. L'oposició de la seva dona, Madeleine Gurney, que no desitja que el seu marit, ja jubilat, torni a arriscar la seva vida, jugarà un important paper en la trama personal de la novel·la.
Mentre revisa l'historial, Gurney queda impressionat per l'aterridora mirada de desesperació de Carl Spalter, que, paralitzat i sense parla, en una cadira robòtica tipus Stephen Hawking, va morir durant el judici.
Iniciada la investigació, els fets, les sospites i els dubtes, es presenten davant els seus ulls com un gran trencaclosques. I els esdeveniments es precipiten en cascada: hi ha més morts i salta a l'escena un embogit assassí a sou, Petros Panikos, àlies Peter Pan, que s'enfronta i amenaça als que el persegueixen. Un parany surt malament i la novel·la es resol dins d'una massacre.

Gurney és racional, escèptic, incisiu i subtil; minuciós observador dels detalls i hàbil interrogant els testimonis. El seu cap analitza en tot moment opcions i alternatives. Aquesta dinàmica d'anàlisi i autoexamen pot esgotar el lector en algun moment; pot semblar intricat i retorçat; però val la pena: seguir el moviment d'aquesta maquinària fina i polifacètica que és el seu cervell, resulta apassionant. El lector gaudeix de l'amplitud i profunditat de la seva mirada. És dens; però no espès.
Les novel·les de John Verdon són un híbrid de novel·la enigma i negra. Enigma perquè el seu protagonista, Dave Gurney és un model ampliat de Sherlock Holmes, Hèrcules Poirot o Lord Peter Wimsey de Dorothy Sayers. I negra pel context: escenes crues, policies corruptes, polítics sense escrúpols, critica social i dilemes morals i filosòfics. Res més lluny de les clàssiques novel·les-enigma de saló amb assassins pulcres i educats que a penes embrutaven el sòl amb unes gotes de sang.
No us ho perdeu. Un 10 com una casa.
 Per posar uns exemples:
De crítica social:
“A vegades a en Gurney li semblava que alguna cosa anava molt malament als Estats Units. Un gran segment d’una generació havia quedat infectat d’ignorància, mandra i vulgaritat. Ja no semblava inusual, per exemple, que una noia tingués tres fills de tres pares diferents, dos dels quals eren a la presó en aquests moments.”
Moral:
“Totes dues empreses eren evidència que l’home no és primàriament una espècie racional, i que la nostra suposada lògica mai no és altra cosa que una façana brillant amb motius ulteriors més tèrbols, un intent de disfressar la passió amb els axiomes de la geometria.”
Filosòfic:
“En Gurney no feia cas dels somnis. Si els n’hagués fet, s’hauria pogut passar una setmana analitzant sense parar la marató fantasmagòrica d’aquella nit. Però tenia una visió totalment pragmàtica —i, en general, un mal concepte— d’aquelles processons d’imatges i esdeveniments estrambòtics.

Feia molt temps que creia que només eren productes derivats del procés nocturn d’arxivar i indexar que el cervell utilitza quan passa l’experiència que ha gravat de la memòria immediata a la memòria a llarg termini. Es remenen i es barregen retalls de dades visuals i auditives, es desencadenen sèries narratives i es construeixen esbossos, però no tenen més significat que una maleta de fotos, cartes d’amor o exàmens vells estripats i reconstruïts per un mico.”


Escenes crues:
“—Mort? Mort i ben mort. Amb un clau de deu centímetres clavat a cada ull i a cada orella, perforant-li el puto cervell, i amb un cinquè clau al coll. Cinc claus dels pebrots.

 Has llegit el llibre o t'agradaria llegir-lo ?. Fes el teu comentari.

No hay comentarios:

Publicar un comentario